Algemeen
27 november 2018

Zitten we in een burn-out-crisis?

Teveel burn-outs in Nederland: grootste crisis ooit. Dat kopte Metronieuws vorige maand. Chronische stress is in Nederland de grootste oorzaak van ziekteverzuim op het werk. Dit geldt zeker ook in de zorg. Gemiddeld heeft een werknemer met psychische klachten zo’n 57 ziektedagen.

Hoewel op het totale verzuim maar in 7,3% van de gevallen sprake is van mentale klachten als burnout (een doodgewone griep of verkoudheid is nog altijd de meest voorkomende reden van ziekteverzuim), zorgen deze klachten wel voor het grootste verzuim; ze zijn verantwoordelijk voor 25% van het totaal aantal ziektedagen, berekende het CBS. Mentale problemen blijken vooral voor te komen bij jongere mensen en dan vooral jongere vrouwen. Zij hebben naast hun werk vaak ook nog de meeste taken in het gezin, stelt de Belgische arts Myrjam Cramm in De Specialist.

Constante hoogspanning in het brein

Als oorzaken van het toenemende aantal burnouts noemen verschillende experts de prestatiedrang in de huidige maatschappij. “In deze samenleving worden we overspoeld met informatie”, zegt Erik Matser, klinisch neuropsycholoog in Metronieuws. “De hersenen blijven continu onder hoogspanning en kunnen dat bij tal van jonge mensen niet verwerken.” Door de aanhoudende stress blijven de hersenen in hoge staat van alertheid.

“Stress ervaren we allemaal. Dat hoort nu eenmaal bij het leven”, zegt neuro-endocrinoloog Bruce McEwen in de NRC. “En stress op zichzelf is prima”.  Het lichaam reageert op een situatie van stress met de aanmaak van adrenaline en cortisol, zodat je – vanuit de evolutie gezien- kunt vechten of vluchten. Als de acute situatie eenmaal voorbij is, dan zakken de stresshormonen weer tot normaal niveau en kan het lichaam zich herstellen. Maar in het geval van chronische stress zakken de waarden niet meer terug tot in de ruststand. Dat breekt op een gegeven moment op en daardoor raakt iemand uit balans. Hierdoor vergroot de kans op een burnout, depressie en in het latere leven zelfs Alzheimer.

Bewegen en gezonde leefstijl helpen bij herstel

Gelukkig lijken we er ook wat aan te kunnen doen. Een van de beste manieren is volgens McEwen om te bewegen. Door lichaamsbeweging worden allerlei groeistoffen in het brein aangemaakt die helpen de effecten van langdurige stress weer teniet te doen. Ook goede voeding, voldoende slaap en bewuste keuzes maken in wat je wel en niet belangrijk vindt noemt McEwen als belangrijke manieren om de stress tegen te gaan. “Het is wel zaak deze dingen in te bouwen in het leven, benadrukt hij. Het herstel kost tijd. Maanden, zo niet jaren.”

Bronnen: Metronieuws, CBS, De Specialist en NRC
Photo by Emma Simpson on Unsplash