Algemeen
30 april 2019

Zes tot acht uur slaap lijkt ideale hoeveelheid

Voldoende slapen is nodig om gezond te blijven, maar te lang slapen lijkt ook weer niet goed. Een slaapduur tussen 6 en 8 uur lijkt ideaal te zijn. Langer of korter slapen -inclusief dutjes overdag- lijkt samen te gaan met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Groot onderzoek

Dat concluderen onderzoekers uit een studie onder ruim 116.000 mensen uit 21 landen. Tijdens de 8 jaar dat de onderzoekers deze mensen volgden, overleden er 4.381 en kregen er 4.365 cardiovasculaire problemen.

Te veel of te weinig

Uit analyse van de gegevens die de onderzoekers verzamelden bleek dat mensen die 8 tot 9 uur per nacht slapen een 5 procent grotere kans op hart- en vaatziekten hebben. Tussen 9 en 10 uur is het risico 17 procent groter en mensen die per dag meer dan 10 uur slapen hebben zelfs een 41 procent groter risico. Ook bij kortere slaap dan 6 uur lijkt het cardiovasculaire risico te verhogen met 9 procent, maar dat verschil was niet significant.

Check je gezondheid

Of er sprake is van oorzaak of gevolg kan in deze studie niet worden vastgesteld. Hoofdonderzoeker Chuangshi Wang legt uit: “We kunnen niet zeggen dat teveel slaap hart- en vaatziekten veroorzaakt. Te weinig slaap kan mogelijk een onderliggende oorzaak zijn van cardiovasculaire problemen. Te veel slaap kan ook juist een indicator zijn dat er onderliggende problemen zijn.” Wang adviseert: “Als je veel uren slaap nodig hebt, kun je het best even langs je huisarts gaan om je gezondheid te laten nakijken.”

Bron: European Heart Journal