Algemeen
19 juni 2019

Werkstress bij jonge zorgverleners: 5 tips voor werkgevers

De werkdruk bij jonge zorgverleners is hoog. Mensen jonger dan 35 jaar die in de zorg werken ondervinden meer stress, burn-outachtige klachten en burn-outs dan oudere zorgverleners. Zo’n 1 op de 3 komt vaak oververmoeid thuis na werk. Dat meldt CNV jongeren na een onderzoek onder 800 mensen. Wat kun je als werkgever hieraan doen?

In het onderzoek vertelden 400 werknemers onder de 35 en 400 boven de 35 over hun werksituatie. Hieruit bleek dat 20 procent van de jonge artsen last heeft van burn-outklachten. Vier jaar geleden was dit nog 15 procent. Verder ervaart 23 procent van de jonge zorgmedewerkers een negatieve werksfeer, heeft 26 procent last van te hoge werkdruk en ervaart 12 procent een te grote tijdsdruk.

Passie dooft

Uit de verhalen van de zorgmedewerkers blijkt onder meer dat jonge zorgmedewerkers soms in hun eentje op grote groepen cliënten nachtdienst moeten draaien en 8 uur zonder pauze door moeten werken. “Deze situatie ontneemt de groep jongeren vaak het plezier in hun werk en dooft hun passie om in de zorg te werken”, schrijft CNV. “De jonge zorgmedewerker ziet zelf verantwoordelijkheid om werkstress aan te pakken, maar vindt dat ook werkgevers hier veel meer aandacht aan moeten besteden.”

Druk of geluk

CNV Jongeren lanceert komend najaar onder de naam ‘Druk of Geluk’ een actie om werkstress onder jongeren aan te pakken en aandacht te vragen voor het onderwerp. In het boekje ‘Druk of Geluk’ voor werkgevers geven ze alvast wat tips aan werkgevers in de zorg om een veilige en positieve werksfeer te creëren.

5 tips

1. Geef complimenten. Iedereen wordt blij van complimenten. Ze zijn gratis, het verbetert de werksfeer en maakt mensen gemotiveerder. Kies een goed moment, zorg dat een compliment gemeend is en dat je het niet combineert met het benoemen van iets wat juist beter kan.

2. Luister naar je medewerkers. Door te luisteren naar de medewerkers kun je als leidinggevende een veilige en prettige werkomgeving creëren. Als je de tijd neemt om de medewerkers te leren kennen en écht te luisteren, creëer je wederzijds begrip en een connectie. Kijk mensen aan, neem de tijd en stel vragen over hoe het met ze gaat. Dan verbetert de communicatie, zijn er minder conflicten en kan iedereen efficiënter werken.

3. Zorg voor een goede werkplek. Geef medewerkers een keuze en controle over hoe ze willen werken. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de inrichting van een kantoor, maar ook over hun eigen rooster. Wat een werkgever of een planner een goed idee lijkt, kan voor een medewerker heel onhandig zijn. Ook hierbij geldt: luister naar de medewerkers. Willen ze vaker een teamuitje, betere afspraken over de Whatsapp-groep of hebben ze behoefte aan coaching? Kijk wat mogelijkheden zijn om hieraan te werken

4. Maak ruimte voor pauzes. Niemand kan aan een stuk doorwerken. Dat is niet alleen ongezond, het maakt ook minder productief en creatief.

5. Zorg goed voor je medewerker. Als medewerkers gelukkig zijn en met plezier hun werk doen, dan zullen klanten dat meteen merken en meer tevreden zijn. Bovendien, als jij goed voor je personeel zorgt, zullen ze dat ook voor jou doen. Geef ze vertrouwen, schenk aandacht aan succes en geef het gevoel dat er ruimte is om fouten te maken. En investeer in teambuilding. Versterk het groepsgevoel en zorg dat je er als leidinggevende ook bij bent!

Bron: CNV Jongeren
Fotocredits: Richard Foster via Flickr