Algemeen
12 juni 2019

Slaap met app bijhouden kan juist averechts werken

Met apps kunnen we van alles meten. Je hartslag, aantal stappen, hoeveel calorieën je verbrandt en ook hoe goed of slecht je slaapt. Maar dat laatste is eigenlijk niet zo’n goed idee. Door teveel bezig te zijn met goed slapen, lukt dat juist minder goed. Dat zegt een Britse neuroloog in de krant The Guardian.

“We zien veel mensen die slapeloosheid hebben ontwikkeld omdat ze slaapapps gebruiken, of omdat ze teveel lezen over hoe slecht slaapgebrek is”, zegt slaapexpert Guy Leschziner. “Maar veel apps zijn niet gevalideerd en meten alleen je beweging tijdens je slaap, maar geven geen inzicht in de kwaliteit van je slaap.”

Orthosomnia

Iedereen heeft een andere hoeveelheid slaap die goed voor hem of haar is. Mensen die van nature minder slaap nodig hebben, kunnen ongerust worden omdat ze volgens de richtlijnen van de app te weinig slapen. Hierdoor gaan ze meer focussen op hoe ze slapen, waardoor de slaapkwaliteit juist afneemt. Of mensen gaan negatieve effecten verwachten, waardoor ze zich slechter gaan voelen. Het verschijnsel van té veel aandacht voor je slaap waardoor het ongezond wordt, heet orthosomnia. Recent verschenen een aantal case-studies over dit onderwerp.

Moe of niet?

Leschziner ziet op zijn spreekuur mensen met slapeloosheid die allerlei gegevens hebben verzameld over hoe ze slapen. Maar Leschziner kijkt er zelf op een heel andere manier tegenaan. “Als je moe wakker wordt en je niet hebt opgeladen tijdens de nacht, dan heb je een probleem. Als je fris opstaat ’s ochtends, overdag niet slaperig bent en ’s avonds rond bedtijd weer moe wordt, dan krijg je waarschijnlijk genoeg slaap. Je hebt geen app nodig om je dat te vertellen.”

Bron: The Guardian
Fotocredits: Bosland Corp. Via Flickr