Algemeen
17 december 2018

In dit bedrijf is de baas niet de baas

Een koekjesbakker uit Veenendaal heeft de hele hiërarchie van zijn bedrijf omgedraaid. Hij staat als directeur onderin het organogram. De mensen op de werkvloer staan bovenaan, als allerbelangrijkste. “Als ik er een dag niet ben, draait het bedrijf gewoon door. Maar als de medewerkers er niet zijn -de mensen die de koekjes bakken en inpakken- dan staat de fabriek stil.” Kan de zorg hier een voorbeeld aan nemen?

“De medewerkers op de werkvloer zien vaak niet dat zij de belangrijkste schakel zijn”, vertelt Kees Pater, directeur van koekjesbakkerij Veldt, op PWnet. Pater vertelt over hoe hij in 2011 de strategie van het bedrijf volledig veranderde. Hij zag dat het niet goed ging met zijn bedrijf en zijn medewerkers. Vanaf dat moment stelde hij het werkgeluk van de mensen in de fabriek voorop. “Want gelukkige medewerkers maken lekkere koekjes”.

Van medewerker naar meedenker

Eén van de belangrijke punten binnen de nieuwe aanpak is dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen werk en die verantwoordelijkheid ook neemt. ‘Regie in eigen hand’ noemde hij dat model. Medewerkers gingen in groepen aan de slag met het verbeteren van het bedrijf. De medewerkers droegen problemen aan in de huidige manier van werken en kwamen ook met oplossingen. Er kwamen vooral praktische problemen naar voren, zoals problemen met gereedschap, maar ook de indeling van de werkvloer en zaken als de planning. “Door echt naar medewerkers te luisteren en de oplossingen uit te voeren, los je veel dingen op”, vertelt Pater.

Investeren in gezonde leefstijl

Naast deze manier van aanpak, stimuleert Pater ook een gezonde leefstijl onder het personeel. De werkgroep ‘Fit & Vitaal’ organiseert mogelijkheden om te sporten of te bewegen, bedenkt ideeën om gezonder te eten en regelt trainingen om fysieke klachten te voorkomen. Ook komt er iedere week een masseur langs. Allemaal onder werktijd om de drempel zo laag mogelijk te houden.

‘Keten van geluk’

De investeringen verdienen zich terug, vertelt Pater. “De efficiency is hoger, het plezier is toegenomen en het financiële resultaat is beter. Het kost je geld, maar het levert je heel veel geld op. Gelukkige medewerkers zijn waardevoller, als iedereen gaat meewerken, zijn minder mensen ziek. Geef ruimte en vertrouwen, maar laat het ook een keer misgaan. Zo leer je immers ook fietsen.”

Bron: PW en het boek Employee Experience van Heleen Mes en Gea Peper.
Fotocredits: Photo by John Dancy on Unsplash