Algemeen
9 april 2019

Hoe hou je rust en regie?

Hoe word je een ‘kalme zorgprofessional’? Hoe kun je vanuit rust werken, hou je je eigen regie en voorkom je dat je teveel stress ervaart? Op het 8e congres Arts en Leefstijl gaf coach en trainer Marcel van den Berg een aantal praktische tips om rust in te bouwen in je werkdag.

Op sommige dagen blijf je achter de feiten aan lopen. Van die dagen dat je meer regie wil in je werk, of in je leven, en meer rust nodig hebt, maar dat dat niet goed lukt. “Vaak heb je momenten dat je ergens een stukje in het verleden of ergens een stukje in het heden leeft”, vertelt van den Berg. “Je denkt aan dingen die zijn gebeurd, of dingen die je nog moet doen.” Je hebt honderden gedachten op een dag over dingen die je nog moet doen of dingen de je (anders) had moeten doen. Het akkefietje met je dochter tijdens het ontbijt vanochtend, het gesprek met de patiënt waar je niet helemaal tevreden over was. Of wat je straks nog allemaal moet doen, dat je niet moet vergeten die dossiers bij te werken. Ga zo maar door. Dan is het lastig in het hier en nu te zijn. “Dat stopt je mentale bandbreedte vol en dat gaat ten koste van je flexibiliteit. Daarbij zijn er ook vaak gedachten die niet positief zijn, of uitgesproken negatief. Die blijven maar rondspoken, zijn slecht voor hoe je je voelt en heeft effect op je lichaam.”

Fear of missing out

“Daarnaast hebben steeds meer mensen last van FOMO; the Fear Of Missing Out. De angst om iets te missen of over te slaan, maakt dat je op je vrije dagen ook nog van hort naar her rent en dat je steeds bezig bent met email, whatsapp en social media. Maar andersom bestaat het ook, dat is een soort van ‘Reversed FOMO’: dat je zo met je mobiel bezig bent, dat je mist wat er in het echte leven gebeurt.”

Er zijn twee dingen waar je sowieso invloed op hebt volgens van den Berg. Je mindset en de hulpmiddelen die je gebruikt. Een aantal praktische tips:

1. Manage je aandacht. Wat heeft je aandacht? Waar denk je op dit moment aan? Verdient dit ook je aandacht? Alles wat er in je hoofd zit zorgt voor onrust. Een manier om hiermee om te gaan is om het uit je hoofd te halen en op papier neer te zetten. Wat op papier staat -bijvoorbeeld wat je nog moet doen als je uit je werk komt- kan uit je hoofd. Zet een alarm voor een afspraak die je niet moet vergeten, maak een boodschappenlijstje. Dan heb je ruimte in je hoofd om volledig in het hier en nu te zijn en je patiënt met aandacht te benaderen.

2. Zet zoveel mogelijk notificaties en meldingen op je mobiel en laptop uit, zowel op werk als in je vrije tijd. Niet ieder mailtje hoeft direct gelezen en niet ieder Whatsapp-bericht moet à la minute beantwoord. Laat alleen aan staan wat nodig is en vertel aan belangrijke mensen hoe ze je goed kunnen bereiken. 

3. Zet digitale hulpmiddelen in. Zo zijn er programma’s die ervoor zorgen dat je makkelijker en sneller kunt typen omdat ze jouw veelgebruikte woorden herkennen. Gebruik een passwordmanager (zoals LastPass). Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je in moet loggen, je het paswoord bent vergeten, op een link moet klikken om het paswoord op te vragen… Dit zorgt voor frictie, irritatie en haalt je uit je flow.

4. Zorg goed voor jezelf. Dat lijkt een inkopper, maar hoeveel mensen slaan hun pauze een keertje over omdat ze door willen werken? Hoe vaak zitten je dagen zo vol gepland dat er geen ruimte is voor onverwachte zaken? Pauze is geen luxe. Het geeft je een reset van je gedachten, herstelt je hersenen en maakt je daarna weer productiever. En probeer in je dagelijkse schema wat ruimte te laten voor onverwachte dingen. Dat je even de laatste punten van het spreekuur kunt noteren, je administratie bij kunt werken of een stukje niet geplande zorg kunt leveren. Dat is soms moeilijk omdat er weinig marge is, maar het kan in kleine dingen zitten als 5 of 10 minuten eerder van huis gaan.