Algemeen
21 mei 2019

9 tips om met stress om te gaan

Lange dagen, veel uren, stapels administratie, het steeds bereikbaar zijn en de frustratie en het schuldgevoel als het niet lukt om thuis, werk en gezin te combineren. Dat zijn de belangrijkste punten die mensen uit de gezondheidszorg noemen als het over stress gaat. Wat kun je eraan doen?

De Amerikaanse psychotherapeut Stephanie Dobbin werkt regelmatig met professionals uit de gezondheidszorg. Zij hoort bovenstaande dingen vaak terug als het gaat over stressklachten, vertelt ze op PsychCentral. Voor sommige mensen is het redelijk duidelijk waar hun klachten vandaan komen. Voor anderen is het gevoel van stress te groot en overweldigend om de oorzaak ervan in beeld te krijgen.

Tijd voor reflectie

Dobbin: “Reflecteer eerst eens rustig op wat er aan de hand is, in plaats van boos op jezelf te worden omdat je ergens mee worstelt. Of tegen jezelf te zeggen dat het onzin is dat je het moeilijk hebt. Ga eerst eens kijken waar het vandaan komt. Als je dat duidelijk hebt kan dat ook al rust geven. Wat voel je? Wat denk en vind je? Welke omstandigheden dragen bij aan het gevoel? Pas als je dat duidelijk hebt, kun je aan de slag met oplossingen bedenken.”

En dan? 9 tips!

Herken je oude coping strategieën (die niet werken). Iedereen ontwikkelt zijn eigen manieren om met bepaalde situaties en emoties om te gaan. Dat kan prima werken, maar het kan ook zijn dat het je op een gegeven moment juist niet verder helpt. Vaak zijn we ons er niet eens van bewust hoe we reageren. Kijk eens goed naar jezelf als je bepaalde emoties en gedachten hebt. Hoe reageer je daarop? En zou dat nu voor jou ook de beste manier zijn, of is het tijd om je automatische piloot uit te schakelen en eens iets anders uit te proberen?

Plan een nadenk-moment in. Geef jezelf 30 tot 60 minuten per dag (of per week) waarin je je even helemaal mag verliezen in je gedachten en emoties. Als op een ander moment de (ongewenste) gevoelens boven komen, herinner je jezelf er dan aan dat daar een ander moment voor is en dat je die gedachten even parkeert tot je nadenk-moment.

Onthoud vooral: je bent sterk genoeg om iedere storm te overwinnen, hoe heftig het soms ook lijkt

Pas je schema aan. Prop je dag niet helemaal vol met allemaal dingen die je moet doen. Schrap de dingen die niet belangrijk zijn of niet persé die dag moeten en plan wat tijd in om op te laden. Maak tijd voor jezelf: voor die wandeling buiten, voor het boek dat je wil lezen of het spelletje met je kinderen.

Geef jezelf ademruimte. Niet alle taken hoeven op jouw schouders te rusten. Overleg met gezinsleden welke taken zij kunnen doen. Vraag mensen in je omgeving om je te helpen – maak bijvoorbeeld carpoolafspraken om de kinderen naar sportclubs te brengen. Regel een schoonmaker om af en toe je huis eens te poetsen als je daar financiële mogelijkheden voor hebt. Of bedenk andere manieren die je een beetje meer ademruimte in de dag geven.

Ga iets sportiefs doen. Wandelen, zwemmen, kickboksen, dansen, skaten, tennissen… Fysiek actief zijn helpt je stoom afblazen. Dat hoeft niet meteen intensief sporten te zijn, ook gewoon een fietstocht of yoga-oefeningen kunnen stress verminderen. Zoek daarbij vooral iets wat je leuk vindt om te doen. Dan is het niet iets wat je er ook nog bij moet doen, maar is het iets waar je blij van wordt en energie geeft.

Ga naar buiten. De natuur doet meer met je dan je denkt. Wandel of fiets tussen de bomen, in de duinen of door het platteland. Natuur werkt rustgevend en vermindert negatieve gevoelens als boosheid, somberheid en vermoeidheid.

Wees creatief. Soms hebben we het idee vast te zitten in een situatie. Maar er zijn vaak nog wel dingen die je niet geprobeerd hebt. Maak eens een lijst met andere oplossingen voor een probleem, zonder ze meteen af te keuren. Door er open en zonder oordeel naar te kijken, komen er misschien wel dingen boven die je niet eerder had bedacht, maar die prima kunnen werken.

Focus op vriendelijkheid. Wees aardig voor jezelf. Zorg zo goed voor jezelf als je ook voor een ander zou zorgen. Zeg eens tegen jezelf ‘hee, neem eens een warm bad en ga lekker op tijd naar bed’, in plaats van maar door te gaan met regelen. Maar wees ook vriendelijk voor anderen. Als je positiviteit geeft, is de kans groot dat je ook positiviteit terugkrijgt.

Maak een doos met dingen waar je blij van wordt. Vul een schoenendoos met bijvoorbeeld je favoriete muziek met koptelefoon, een boek, een puzzel… wat bij je past. Als je een moeilijk moment hebt, pak je die doos en trek je je even terug om op te laden.

Onthoud vooral: je bent sterk genoeg om iedere storm te overwinnen, hoe heftig het soms ook lijkt.

Bron: PsychCentral
Foto: TeroVesalainen from Pixabay