Algemeen
3 april 2019

4 april: Wandel naar je werk dag!

Morgen is het ‘Wandel naar je werk dag’. Deze campagne is komen overwaaien uit Australië en wordt in Nederland, sinds de start in 2016, steeds groter. De naam van de campagne spreekt voor zich: de bedoeling is om te wandelen naar je werk! Dat kan de hele route zijn, of een deel van de route. Of zoals initiatiefnemer Wandelnet het omschrijft: van bus naar bureau of van voordeur naar kantoordeur.

Dus parkeer de auto niet op het parkeerterrein voor je werk, maar een stukje verderop. Stap een halte eerder uit. Loop naar het station. Of leg de hele route wandelend af. Hoe ver je loopt, maakt niet uit. Alle stappen tellen. Als je je aanmeldt bij de landelijke actie, maak je zelfs kans om een prijs te winnen.

Waarom zou je gaan wandelen?

Wandelen is op veel manieren gezond. Het maakt creatief, werkt stressverlagend en je wordt productiever. Hoe dat werkt in je brein legt Erik Scherder uit in onderstaand filmpje.

Maar er is meer. Talloze onderzoeken laten zien dat wandelen op nog veel meer aspecten van gezondheid goed werkt: op de bloeddruk, cholesterol, vetpercentage, lichaamsgewicht, diabetes, longfunctie, balans, mobiliteit en ga zo maar door.

Nog beter is het als je een stuk door de natuur loopt. Uit onderzoek onder ruim 500 mensen blijkt dat het wandelen in de natuur naast de voordelen van wandelen in bebouwde gebieden nog beter werkt op je stemming. Een kwartiertje wandelen is al genoeg om gevoelens van angst, depressie en vermoeidheid te verminderden.

Redenen genoeg dus om wat vaker te wandelen. En over de luchtverontreiniging hoef je je geen zorgen te maken: er is ook al aangetoond dat de effecten van de beweging ruim opwegen tegen de eventuele extra blootstelling aan luchtverontreiniging.